Powered By Blogger

З досвіду роботи

Творчий звіт
з досвіду роботи вчителя хімії та біології Ковальової О.А.
Мені, як учителеві, дуже близька думка про те, що школа для дітей це не підготовка до життя, це саме життя. Тому дуже важливо допомогти дітям відчути ритм життя, відчути радість діяльності, знання, відкриття, знайти і пройти шлях до успіху - в цьому я бачу призначення педагога.
Педагогічне:
Навчаючи інших,
Вчитись самій.
В житті все робити з любов'ю.
За кожний мій вчинок,
Щоб діти могли
Згадати  мене добрим словом.
Життєве:
«Любити життя, і цінувати кожну його хвилину, нести радість, у книгах-шукати істину, у людях – мудрість»
Творче:
«Справжній учитель повинен бути не тільки наставником, а й другом дітей».
В.О. Сухомлинський

Проблема над якою я працюю: «Організації групової навчальної діяльності учнів на уроках хімії та біології з використанням елементів інтерактивних технологій»
 У своїй діяльності я прагну до рішення наступних завдань :
         розвиток дитини як суб'єкта навчальної діяльності;
         навчати школярів виконанню групових завдань у співпраці;
         стимулювати моральні переживання взаємного навчання, виховувати зацікавленість в успіхові товариша;
         формувати комунікативні вміння школярів;
         формувати рефлексивні компоненти навчальної діяльності: цілепокладання, планування, контроль, оцінку; поєднувати фронтальну, індивідуальну й групову форми навчальної діяльності

Моя діяльність ґрунтується на принципах особисто орієнтованого навчання, що реалізовується в засобах індивідуалізації змісту, форм, методів і педагогічних засобів досягнення цілей навчання, переведення процесу розвитку учнів в режим самоорганізації і саморозвитку.
Моя професійна діяльність спрямована на прищеплення інтересу учнів до знань і активізації пізнавальної діяльності через різноманітні методи і форми організації навчання, за допомогою включення їх в активну пізнавальну діяльність.

В своїй роботі використовую такі освітні технології:
·        інтерактивні
·        проектні
·        інформаційні
·        особистісно – орієнтовані
·        технології навчання як дослідження
Під  час роботи над проблемою чітко вибудувала структуру роботи в групі:
         Підготовка до виконання групового  завдання:
         а)постановка пізнавальної задачі, або проблеми;
         б)інструктаж проведення роботи;
         в)розподіл дидактичного матеріалу по групах.
         Групова робота:
         а)Ознайомлення з матеріалом, планування роботи;
         б)розподіл завдань у групі;
         в)індивідуальне виконання завдань;
         г)обговорення загального завдання в групі(зауваження, доповнення,  узагальнення);
         д)підбиття підсумків групового завдання
         Заключна частина.
         а)оприлюднення результатів роботи в групах;
         б)аналіз пізнавальної задачі, рефлексія.
         в)загальний висновок про групову роботу і досягнення кінцевої мети.
Роботу в групах організовую через використання інтерактивних прийомів:


Ігрові прийоми
·        Прийом «Ти -  мені, я  - тобі »(робота в парах) використовую під час перевірки знань основних хімічних і біологічних термінів, знань біологічних і хімічних процесів, будови органів рослин. Тварин.
·        Хімічне лото
·        Третій зайвий
·        Зоожарт
Головне завдання, яке ставлю перед собою – навчити дітей самостійно навчатися. Для цього , під час роботи в групах, використовую методику «Синтез думок».

Завдання:
1. З допомогою підручника з’ясуйте, що таке прості та складні життєві цикли у рослин.
2. Дайте визначення понять: гаметофіт, спорофіт, однодомний та дводомний гаметофіт, заросток.
3. Наведіть приклади простих та складних життєвих циклів у рослин.
4. Складіть опорну схему:
     1 група – "Життєвий цикл папороті"
     2 група – "Життєвий цикл покритонасінних рослин"
5. Виконавши завдання, поставте кілька запитань щодо вивченого матеріалу членам своєї групи.
6. Прозвітуйте про свою роботу.

Навчаю  учнів аналізувати та виділяти головне, в цьому допомагають опорні схеми та конспекти. Мною розроблено система опорних схем з біології  до тем з курсу 7 та 9 класів.
Також ці схеми використовую під час перевірки теоретичного матеріалу, для цього учням роздається незаповнена схема, яку треба відтворити; або під час роботи з текстом підручника, учні опрацьовують інформацію і записують основні поняття у вигляді схеми.

Навчання хімії і біології здійснюю через використання наочності та натуральних об’єктів, що вчить учнів спостерігати, аналізувати, порівнювати.
Досвід викладання предмета дозволяє мені сказати, що набагато підвищує ефективність уроку і викликає великий інтерес в учнів до навчання використання на уроці стандартного і мультимедійного підручника(використання комп'ютерних презентацій), оскільки це: 
·     робить процес пояснення нового матеріалу наочним;
·     показує явища, що вивчаються, в розвитку;
·     сприяє формуванню аналітичних здібностей;
·     здійснює зв'язки між учбовими предметами.
Актуальною є так само і проектна діяльність учнів. У рамках роботи над проектами розробляються:
·     реферати;
·     доповіді;
·     комп'ютерні презентації;
Я вважаю, що це дозволяє реалізувати багато завдань сучасної хімічної і біологічної освіти. У процесі навчально-дослідницької діяльності учні розвивають пізнавальну активність, творче мислення, залучаються до вирішення проблемних питань, використовуючи різні джерела, знаходять зв'язок між минулими і справжніми подіями.
Використання методу проекту відбувається під час нестандартних уроків: уроки- конференції, семінари- практикуми, урок суд, уроки подорожі, уроки рослідування.
.

Як і інші педагоги, я також активно шукала шляхи, стимулювання самостійності і саморозвитку учнів у рамках оптимізації навчального процесу. Здійсненню цієї мети, на мій погляд, служить викладання хімії і ібіології в системі розвиваючого навчання, оскільки провідним методологічним принципом його є не пасивне сприйняття інформації, а дослідження тієї або іншої проблеми, що стоїть, з різних точок зору. У зв'язку з цим при вивченні тем, які дають можливість учневі виявити свій талант у пошуках необхідної інформації використовуючи при цьому підручник, і додаткову учбову і пізнавальну літературу на уроках я створюю різні по кількості учнів групи, кожна група, маючи конкретні завдання, певний час на його підготовку вчиться максимально швидко, використовуючи при цьому усі свої можливості вивчити матеріал і дати звіт про вивчену проблему перед однокласниками.

Використання міні - проектів під час вивчення властивостей кислот, хімічних властивостей речовин, під час вивчення видів різних родин класу дводольні і однодольні.
Одним із факторів розвитку інтересу до предмета є проведення позаурочної роботи. Стимулювання творчої активності і самостійності учнів є участь в олімпіадах, конкурсах - захистах учнівських науково - дослідницьких робіт. Цьому процесу передує тривала індивідуальна підготовча робота, яка сприяє розвитку нестандартного мислення, формування наполегливості у досягненні результату.
Біологія і хімія мають великий виховний потенціал. Моє завдання максимально використати його через залучення дітей до позакласної роботи, а саме через роботу шкільного наукового товариства «Еврика». Створюючи  спільні проекти, діти об’єднуються у різнорівневі групи, де вони взаємодіють і співпрацюють. Учні відчувають емоційну та інтелектуальну підтримку ровесників, що допомагає повніше використати свої знання й вміння. Ця робота налаштовує на активну творчу діяльність, створює позитивну психологічну атмосферу, бажання розширити сферу спілкування, розвиває моральні і комунікативні якості. Дитина відчуває власну відповідальність за всіх, а тому прагне виконати завдання якомога краще. Під час такої роботи школярі вчаться бути толерантними, практично мислити, приймати обдумані рішення.
Під моїм керівництвом учні виконали такі проекти – дослідження:
Ø «Дослідження біогеоценозу берегів річки Інгул»(2010 р.) (екологічна стежина).
Ø «Вплив музики на проростання насіння» (2011 р.)
Ø «Квітковий гороскоп моїх однокласників».(2012 р.)
Ø «Продукти харчування. Харчові добавки. Е - числа»  (2013 р.)
Ø «Мінеральні води України» (2013 р.)
Щорічно учні 5- 10 класів є активними учасниками Всеукраїнського інтерактивного конкурсу «Колосок», основна мета якого – розвиток інтересу школярів до вивчення природничих дисциплін, спонукання їх до власної самостійної пізнавальної та творчої діяльності, надання вчителям надійних та дієвих засобів цілеспрямованої інтеграції знань.

Використання інтерактивних технологій (групові форми роботи) дає позитивні результати. Учні мають стабільні і міцні знання. Учні є учасниками міських олімпіад, конкурсів – захистів науково – дослідницьких робіт. Хоч і заклад має гуманітарний напрямок, але кожен рік учні здають ДПА і ЗНО з біології, вступають до ВНЗ напрямок -  психологія, медичного коледжу.

Немає коментарів:

Дописати коментар